Home » Nieuws » Ank van Dijk maakt met plezier keramiek

Ank van Dijk maakt met plezier keramiek

Ank van Dijk maakt met plezier keramiek

Ank van Dijk is bij de Open Atelierroute in het Theaterhuis met haar keramiekkunst.

Tijdens de komende Open Atelierroute Zwijndrecht/Heerjansdam, op zaterdag 2 en zondag 3 november, is Ank van Dijk met haar keramiek in het Theaterhuis, Balistraat 1 te Zwijndrecht. Omdat het doel is zoveel mogelijk kunstenaars en kunstliefhebbers via de route bijeen te brengen, was het een logische beslissing om dit jaar samen met twee andere kunstenaar op die locatie hun werk te presenteren. Anks atelier, hoewel in Zwijndrecht, ligt namelijk nogal buiten de route.

Professioneel
Ank van Dijk, geboren te Dordrecht, woont sinds 1965 in Zwijndrecht. Ze volgde aan de Pedagogische Academie de opleiding tot kleuterleidster en behaalde de aktes A+B, de akte Handvaardigheid en de bevoegdheid tot het geven van Techniek. Ze gaf 20 jaar les in Handvaardigheid en Techniek op een VBO school. Al vroeg was er de belangstelling voor keramiek. In 1968 volgde ze lessen bij Jackie Bouw. Later volgden lessen in binnen- en buitenland bij Mieke Schamp, Klaas-Henk Blonk, Jan van der Tas, Wim van Nuenen en Nirdosh Petra van Heesbeen.

Eigen atelier
Sinds 1991 heeft zij een atelier aan huis waar ze, voornamelijk, met de hand opgebouwd werk maakt. Naast bolle vormen, schalen, potten en (fantasie) vogels en beesten. Hierbij maakt ze veel gebruik van een Japanse manier van het bakken van haar werk, namelijk Raku. Raku betekent ‘plezier’. Waarbij gebruik wordt gemaakt van de elementen: aarde, lucht, water en vuur. Een techniek waarbij bewust gebruik wordt gemaakt van een craquelé vorming. Dit doet ze in haar atelier, annex woonhuis, waar ze in de tuin een gasgestookte oven heeft staan. “Daar stook ik dan, maar je stookt het eerst totdat het steen geworden is en dat doe ik boven in de elektrische oven. Dan gaat het met glazuur erop in zo’n gasoven. Daarna haal je het eruit met een tang en zet ik het in de zaagselpot. Het zaagsel gaat branden omdat het zo heet is. Er gaat dan gauw een deksel op en het werk gaat het smoren. Het is een oude Japanse stookwijze en dat zie je goed aan al die craquelé erin. Dat komt omdat je het uit de oven tilt en in de buitenlucht barst die glaslaag omdat die van 950 graden in de koude lucht komt. Waar er geen glazuur zit, want het is witte klei, wordt het een beetje donker en ook in al die craquelé komt die koolstof die ook zwart wordt.” In het hele procedé speelt ook een de omgeving een belangrijke rol wat betreft het uiteindelijke resultaat. “Ja, het ligt aan het weer, dat ligt aan de hitte waarin in het gestookt heb en het hangt af van wanneer ik het in de oven kan zetten. Ik haal verschillende dingen uit de oven, dus het eerste exemplaar gaat het heetst in de zaagsel.” Gaat het wel eens mis? “Als ik het uit mijn handen laat vallen met die tang wel.”

Haar werken
“Het meeste wat ik maak is inderdaad Raku gestookt.” De werkwijze daarvan heeft ze beschreven, samen met het zogenaamde ‘Stoken in de Zaagselpot’ en het ‘Houtstoken’. Ank maakt voornamelijk dierfiguren naast schalen. Het zijn vooral de (fantasie)dierfiguren die ze een eigen karakter weet mee te geven (zie de vogels op de foto). Meer Ank op: www.ankvandijk.com.

Tekst en foto: Wim Uithol

Privacy | Cookies    © 2018 Uitgeverij De Brug - Xebius Media Groep

Terug naar boven.