Home » Nieuws » Bewustwordingsactie Corona in H.I.Ambacht hard nodig!

Bewustwordingsactie Corona in H.I.Ambacht hard nodig!

Bewustwordingsactie Corona in H.I.Ambacht hard nodig!
Meenhuis

Het aantal besmettingen met het coronavirus loopt in heel Nederland snel op. En Hendrik-Ido-Ambacht vormt daar zeker geen uitzondering op. Om te helpen het tij te keren heeft de gemeente daarom een ludieke Bewustwordingsactie Corona georganiseerd. Afgelopen zaterdag werden, om op positieve wijze aandacht te vragen voor de maatregelen die besmetting met het coronavirus moeten voorkomen, in de winkelcentra De Schoof en Hoog Ambacht rolmaatjes van 1,5 meter uitgedeeld.

Aantal besmettingen hoog
Volgens de cijfers van het corona dashboard van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, dat elke dag het aantal positief geteste personen per gemeente vrijgeeft, staat Hendrik-Ido-Ambacht al een hele tijd in de top 3 van de gemeenten in de veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid met betrekking tot het aantal per 100.000 inwoners positief op het coronavirus geteste inwoners. Afgelopen zaterdag stonden we zelfs op de eerste plaats!

Inmiddels is het risiconiveau van de veiligheidsregio opgeschaald van ‘zorgelijk’ naar ‘ernstig’, het hoogste risiconiveau. Dit betekent volgens het Ministerie onder andere, dat hard ingrijpen noodzakelijk is om verdere escalatie te voorkomen en terug te keren naar een beheersbare situatie. Het aantal nieuwe besmettingen neemt snel toe en intensief maatwerk is nodig om kwetsbare groepen te beschermen. Maatregelen worden onvoldoende nageleefd!

Bewustwordingsactie Corona
“Wat we met deze actie willen bereiken is de inwoners van ons dorp meer bewust te maken van de ernst van de situatie en het belang van het naleven van de basismaatregelen”, vertelt Daphne Noij, adviseur bestuurscommunicatie van de gemeente. “Door het via een schepnetje op afstand uitdelen van 1,5 meter rolmaatjes maken we het winkelend publiek op een positieve wijze attent op de maatregelen, die in het leven zijn geroepen om besmetting met het coronavirus te voorkomen. Wij hopen dat mensen, door de 1,5 meter afstandsmaatregel op deze wijze onder de aandacht te brengen zich eerder aan deze en de andere corona basisregels gaan houden”. Burgemeester Jan Heijkoop, die in winkelcentrum De Schoof de actie van dichtbij kwam bekijken, benadrukte dat de reacties op het aanbieden van het 1,5 meter rolmaatje ronduit positief waren.

Mening winkelend publiek
Hoewel de reacties van de meeste mensen op het aanbieden van het rolmaatje inderdaad positief waren, vonden veel van hen, daarnaar gevraagd, dat zo’n bewustwordingsactie in hun ogen hard nodig is. In de praktijk blijkt volgens hen namelijk, dat veel mensen de ernst van de situatie niet inzien, zich niet voldoende bewust zijn wat het betekent om corona te krijgen en de coronaregels daarom onvoldoende naleven. In veel winkels wordt geen 1,5 meter afstand gehouden – soms is daar ook nauwelijks ruimte voor – , mondkapjes worden nog veel te weinig gedragen en ook het desinfecteren van plaatsen, die door veel verschillende mensen aangeraakt worden laat nogal eens te wensen over. Men wijst daarbij niet alleen naar elkaar, maar ook naar de winkeliers, die de maatregelen meestal wel duidelijk aangeven, maar vervolgens geen actie ondernemen als de klanten zich er niet aan houden. Duidelijk is in elk geval, dat de grootste oorzaak van alle kritiek en irritatie de vrijblijvendheid van de maatregelen betreft. “Als we echt willen, dat de besmettingen gaan afnemen, zullen we ons veel stringenter aan de voorgeschreven coronamaatregelen moeten houden. En als dat niet gebeurt, zit er niets anders op dan de coronamaatregelen verplicht te stellen en streng te handhaven”, vat een van de ondervraagden de mening van het winkelend publiek in het kort samen.

Tekst en foto: Jan O’teur

Privacy | Cookies    © 2018 Uitgeverij De Brug - Xebius Media Groep

Terug naar boven.