Home » Nieuws » De beste zorg voor dieren, ook tijdens de Corona crisis

De beste zorg voor dieren, ook tijdens de Corona crisis

De beste zorg voor dieren, ook tijdens de Corona crisis
Meenhuis

De beste zorg voor dieren, dat staat hoog in het vaandel bij Dierenkliniek Ridderkerk. Hoe gaan zij hiermee om tijdens de Corona crisis? Dit vroegen wij aan dierenarts Astrid van Horssen, één van de vaste medewerkers van de vestiging aan de Charley Tooropstraat te Hendrik-Ido-Ambacht.

Hoe ervaren jullie de Corona crisis in het dagelijks werk?
“Het valt me op dat dit per individu verschilt. Dat geldt zowel voor eigenaar als medewerker. Ik ervaar het soms als zeer lastig en intensief. Ook voor ons is dit in meerdere opzichten een onzekere tijd. Je wilt zoveel mogelijk waarborg van veiligheid voor zowel klanten als medewerkers. Daarnaast is er het economische aspect.”

Kun je wat meer vertellen over de veiligheidsrichtlijnen binnen jullie vestigingen?
“We hebben meteen maatregelen getroffen en de richtlijnen gevolgd. Aanvankelijk werden er alleen spoedgevallen behandeld en werd niet noodzakelijke zorg uitgesteld. Het was zelfs nodig om tijdelijk enkele vestigingen te sluiten. Momenteel wordt alle hulp en zorg weer geboden: met de nodige veiligheidsmaatregelen en ik ben daar realistisch en dus streng in. Per dier mag één eigenaar naar binnen, de looproute is met tape aangegeven, er staat een desinfectiezuil om de handen te ontsmetten en er hangen plexiglas schermen. Betalen gaat alleen per PIN en we vragen de eigenaar een mondkapje te dragen. Voor de mensen die niet naar een praktijk willen of kunnen komen bieden wij een videoconsult aan. Als extra service in deze crisis kunnen wij, ontwormings- en anti-vlooienmiddelen per post versturen.“

Recentelijk kwam in het nieuws naar voren dat huisdieren besmet kunnen raken met het Covid-19 virus. Wat is jouw kijk hierop en heb je patiënten die besmet zijn?
“Ik heb geen dieren gezien die besmet waren met Covid-19. Mijn kijk hierop wordt gevormd door de informatie die ik vanuit onze beroepsorganisatie en vanuit de overheid ontvang. Er is nog veel onzeker en mijn grootste zorg is dat er te vroeg onterechte conclusies worden getrokken waar huisdieren het slachtoffer van kunnen worden. Op het moment gaat men ervan uit dat de kans dat huisdieren de besmetting over kunnen dragen erg klein is. Er zijn gevallen bekend van dieren die ziek zijn geworden via mensen en incidenteel is een medewerker van een nertsenfarm waarschijnlijk besmet via nertsen. Dat zijn bijzondere omstandigheden die voor onrust kunnen zorgen. Algemeen geldt; neem de normale hygiëne in acht en als uzelf en/of uw dier verdacht wordt van Corona, neem dan contact op met uw dierenarts. Hij/zij kan u precies vertellen wat te doen. (Zie ook de website van het RIVM). Tot nu toe is er geen reden voor paniek of extra maatregelen.”

Hoe gaat het in jullie nieuwe vestiging aan de Beneluxlaan 11 te Zwijndrecht?
“Als gevolg van de Corona crisis heeft de oplevering vertraging opgelopen, maar 3 weken geleden is de praktijk open gegaan. Ik heb er zelf al een keer spreekuur mogen doen en dat bevalt goed. Ik heb veel oude bekenden uit mijn ‘Gerbrandy-tijd’ weer terug gezien. Na vele fijne jaren aan het Gerbrandyplein werd het tijd voor meer ruimte en meer mogelijkheden. Waar wij erg trots op zijn is de mogelijkheid honden en katten van elkaar te scheiden. De praktijk is Cat-friendly. Dit levert voor de dieren minder stress op. Ook is de kliniek van de nieuwste technieken voorzien. Een fijne bijkomstigheid is de locatie; tegenover Albert Heijn in winkelcentrum Walburg.”

Privacy | Cookies    © 2018 Uitgeverij De Brug - Xebius Media Groep

Terug naar boven.