Home » Nieuws » De kappers mogen weer!

De kappers mogen weer!

Een kapster met een spatscherm voor en handschoenen aan helpt een klant met een wegwerpmantel voor.
De kappers mogen weer!
Meenhuis

Na zeven weken gesloten te zijn vanwege het coronavirus openden de kapperszaken afgelopen maandag, 11 mei, weer hun deuren. Tot onuitsprekelijke vreugde van zowel de kappers, die eindelijk de schaar en de tondeuse weer ter hand konden nemen als van hun klanten, die eindelijk hun haar weer konden laten knippen, kleuren en scheren. Dat daarbij aan alle mogelijke coronaregeltjes moet worden voldaan is niet altijd even plezierig, maar wel vanzelfsprekend.

Na 7 weken weer open!
“Op 23 maart, kregen wij te horen, dat we onze zaak moesten sluiten”, vertelt Angelique Leenheer, de eigenaresse van Kapsalon Pons in Hendrik-Ido-Ambacht. “Dat heeft 7 weken geduurd, waarbij vooral de eerste 3 weken stressvol waren. Onduidelijk was toen voor hoe lang we dicht moesten en hoe het financieel moest worden geregeld”.

Maar nu overheerst de blijdschap, dat de zaak weer is opgestart. “En dat onze klanten figuurlijk weer in de rij staan om gekapt te worden. Want dat moet je natuurlijk ook maar afwachten. We helpen alleen op telefonische afspraak en de kapsalon is tot eind mei al zo goed als volgeboekt”.

Ook Jan Bakelaar en Coby Brussaard, eigenaren van Kapsalon Jan Bakelaar & Schoonheidssalon Aesthetical uit Zwijndrecht zijn maar wat blij dat ze weer aan het werk kunnen. “De afgelopen weken hebben we één keer per week de zaak voor onze klanten open gedaan voor de verkoop van producten en verfpakketjes. En verder bij elke persconferentie maar hopen, dat we weer aan het werk mochten. Want 7 weken geen omzet valt financieel niet mee. Gelukkig hebben we het nu heel druk. We werken op dit moment 6 dagen per week en gaan ‘s avonds en ‘s zaterdags door om zo veel mogelijk klanten te helpen”.


Jan Bakelaar en Coby Brussaard staan weer klaar om hun klanten te ontvangen.

Coronamaatregelen
Bij Kapsalon Pons mag je alleen als je geen ziekteverschijnselen, die buiten op een lijstje vermeld staan, hebt naar binnen. Angelique: “We vertrouwen daarbij op de eerlijkheid van onze klanten. In het belang van henzelf, de andere klanten en natuurlijk ons personeel!”. Binnen gekomen moet je eerst je handen desinfecteren, waarna je geholpen wordt door een van onze kapsters. De gebruikte kapstoelen staan op 1,5 meter van elkaar. Na elke klant worden alle gebruikte materialen en de stoel gedesinfecteerd.

In de zaak van Jan Bakelaar staan overal flesjes met hygiëne gels en alcohol. “We sturen de klanten een dag van te voren een berichtje met het hygiëneprotocol en vragen ze zich daar aan te houden. Ook vragen we ze eventueel zelf iets te lezen mee te nemen. Wij mogen geen lectuur neerleggen. Na iedere klant wordt alles schoongemaakt.

Wij hebben het geluk dat we de klanten ver genoeg uit elkaar kunnen laten zitten. Wij hoeven geen mondkapjes te dragen, maar als een klant in de schoonheidssalon dit graag wil is dat uiteraard geen probleem”.

Begrip en geduld
“Gelukkig reageren onze klanten vol begrip en met het nodige geduld. Ze begrijpen ook wel, dat de regels niet door ons verzonnen zijn en dat het wat langer duurt dan anders voor ze aan de beurt zijn. Ik ben alleen maar ontzettend blij met het vertrouwen dat onze klanten in ons hebben in deze moeilijke situatie”, aldus Angelique Leenheer tot slot.

“Ook onze klanten reageren prima, zij volgen de instructies op en als ze twijfelen om te komen, nemen ze contact met ons op. Ik wil ze tot slot graag oproepen om niet te komen als ze twijfelen en alleen te komen als ze zich er prettig bij voelen”, aldus Jan Bakelaar.

Tekst en foto: Jan O’teur

Privacy | Cookies    © 2018 Uitgeverij De Brug - Xebius Media Groep

Terug naar boven.