Home » Nieuws » Drie generaties wagenmakers

Drie generaties wagenmakers

Drie generaties wagenmakers

Hetzelfde beroep hebben als je vader en diens vader voor hem. Het is een fenomeen dat in de huidige samenleving nauwelijks meer voorkomt. Toch was dit vroeger heel normaal. Ook in Zwijndrecht kende men vele generaties bakkers, winkeliers, schoenmakers, tuinders en ook wagenmakers.

In de tweede helft van de negentiende eeuw werd het beroep wagenmaker steeds belangrijker. Voor de verplaatsing van industriële goederen of tuinbouwproducten was men afhankelijk van karren of wagens. Daarmee werden de ladingen getransporteerd naar de spoorweg, die sinds 1872 door Zwijndrecht heen liep, of naar het Veerplein. Via eerstgenoemde gingen de producten naar het buitenland, terwijl men via het Veerplein over het water andere lokale markten kon bereiken. De wagenmaker werd op die manier een onmisbare schakel. Op de Slikdamsteeg, een onverharde steeg die de Langeweg verbond met het Slagveld, was al sinds de jaren veertig van de achttiende eeuw een wagenmakerij gevestigd. Dit bedrijf bevond zich midden in het centrum direct naast de Franse school en werd al twee generaties geleid door de familie Van Kuik. In 1877 overleed de huidige eigenaar echter vrij plotseling.

Jacobus Elibertus Francoi(j)s

In datzelfde jaar kocht Jacobus Elibertus Francoi(j)s de inboedel van de erfgenamen van de familie Van Kuik. Hier begon hij zijn eigen wagenmakerij. Deze heer Francois deed goede zaken en was een gerespecteerd man. Zo maakte hij in 1900 als één van de eersten in Zwijndrecht gebruik van een gasmotor. Vijf jaar eerder had hij één van zijn loodsen omgebouwd tot kleinsmederij en had hij de voormalige Franse school gekocht. Op die manier kon hij zijn werkzaamheden nog verder uitbreiden. Inmiddels werd hij bijgestaan door zijn zoon Koos en schoonzoon Jan van Rijs. Eerstgenoemde stopte uiteindelijk. Hij begon namelijk de eerste ‘rijwielherstelplaats’ (fietsenmaker) van Zwijndrecht in de Prins Mauritsstraat. Jan van Rijs was daarmee de enige opvolger van Jacobus Elibertus. Jacobus was echter eigenwijs en wilde niet van een pensioen horen. De ontstane spanningen zorgden er zelfs voor dat Jan van Rijs een eigen wagenmakerij startte in de Prins Mauritsstraat. Het duurde nog een aantal jaar voordat schoonvader en schoonzoon zich verzoenden.

Twee generaties Van Rijs

Toen de verzoening eenmaal een feit was, werd de zaak in de Slikdamsteeg verkocht en met het geld werd een nieuwe werkplaats aan de Onderdijkserijweg gekocht. Al snel meldde de derde generatie zich in het bedrijf. Koos en Jan van Rijs assisteerden hun vader maar al te graag en zelfs opa Jacobus was nog regelmatig in de werkplaats te vinden. Na de Tweede Wereldoorlog nam Koos van Rijs de wagenmakerij over van zijn vader en hij maakte er een carosseriebouwerij van. Hiermee speelde hij in op de toekomst, namelijk de opkomst van de vrachtwagen en de trailer. Zoon Jan begon in het naastgelegen pand een kapsalon. Gouden tijden braken aan. Tot aan de jaren zeventig. Door de dijkverzwaring moesten de panden wijken en besloot de familie met de werkzaamheden te stoppen. Zo kwam een einde aan drie generaties wagenmakers: een geschiedenis van bijna honderd jaar.

Tekst: Maurice de Jongh

Privacy | Cookies    © 2021 Uitgeverij De Brug - Xebius Media Groep

Ontvang elke week het laatste nieuws en De Brug per mail
Meld u aan voor de digitale nieuwsbrief van Weekblad De Brug en ontvangt elke week de edities in uw mailbox.
Ontvang elke week het laatste nieuws en De Brug per mail
Meld u aan voor de digitale nieuwsbrief van Weekblad De Brug en ontvangt elke week de edities in uw mailbox.
Terug naar boven.