Home » Nieuws » ‘Emily vertelt…’ combineert gaming en patiëntenvoorlichting

‘Emily vertelt…’ combineert gaming en patiëntenvoorlichting

‘Emily vertelt…’ combineert gaming en patiëntenvoorlichting
Meenhuis

Het idee, om een lastig medisch verhaal makkelijker te vertellen via een game, is gepresenteerd door scholieren tijdens de Smart Lectures in de Drechtsteden. Dit idee is werkelijkheid geworden door de samenwerking van scholen, gezondheidszorg, semi-overheid en het bedrijfsleven. De app ‘Emily vertelt…’ is nu gratis online beschikbaar.

Voor Smart Lectures 2018 zijn leerlingen van de HAVO/VWO-scholen uit de regio Drechtsteden uitgenodigd voor inspiratiesessies over nieuwe technologieën. En werden ze uitgedaagd om na te denken over innovaties in de zorg. Tijdens deze wedstrijd werden hun ideeën uitgewerkt en gepresenteerd tijdens een pitchsessie.

“Maak het gemakkelijk voor kinderen én hun omgeving om te leren over een ziekte of aandoening door het spelen van een game op je mobiele telefoon”. Dat was in één zin de pitch van het winnende team. Emily is een van de teamleden en heeft AOS, een genetische aandoening. De inbreng van haar eigen verhaal, haar ervaringen en het omdenken naar een innovatieve oplossing zorgde voor een krachtige en vernieuwend innovatie-idee.
Met een zelfgemaakte demo toonde het team wat voor innovatie ze voor ogen hadden. De jury prees het enthousiasme en het inzicht van de studenten om gaming in te zetten als middel om een moeilijke ziekte of aandoening uit te leggen. Mede omdat het concept ook voor andere ziektes en aandoeningen kan worden ingezet, werd het team van Emily uiteindelijk de winnaar van de juryprijs 2018.

Emily vertelt: ‘Ik werd al jong werd geconfronteerd met een genetische aandoening AOS. Mijn ouders zijn vanaf het begin heel open geweest over wat Emily heeft en ook naar de directe omgeving. Emily heeft dit dus nooit ‘geheim’ hoeven te houden, iets wat vaker wel wordt geadviseerd door volwassenen. Dit geheimhouden kan bijvoorbeeld voor psychische problemen zorgen tijdens het volwassen worden. Ondanks de openheid is het een moeilijk onderwerp om te delen met vriendjes en vriendinnetjes, maar ook met andere volwassenen.’

De scholieren mochten als vervolg op het winnen van de Smart Lectures wedstijd o.a. een presentatie geven aan de Raad van Bestuur van het Albert Schweitzer Ziekenhuis. Marcel Massing van 3D studio HIA3D zat in de jury bij Smart Lectures. Hij vertelt: ‘samen met de in Dordrecht gevestigde ArtiShock Mixed Reality Productions en haar partners besloten wij het niet bij een idee te laten. We zijn op zoek gegaan naar de benodigde financiële middelen en inhoudelijke capaciteit. Uiteindelijk werd het project omarmd door een aantal partijen waaronder gemeente Papendrecht (organisator Smart Lectures), het bedrijfsleven en het Albert Schweitzer ziekenhuis. Een laatste grote stap werd gezet door de ondersteuning van het innovatiefonds Smart City Dordrecht. Groot was de verbazing bij de betrokken scholieren dat de game ook echt gebouwd zou worden.

De game is te downloaden in de Play-store (Android) en appstore (Apple) onder de naam ‘Emily vertelt…’

Op dezelfde manier als voor AOS kunnen ook andere ziektes, aandoeningen of zorgvraagstukken worden verwerkt. De basis van de game is daarop voorbereid. Als er ideeën zijn vanuit bijvoorbeeld patiëntenverenigingen of ziekenhuizen neem dan contact op via ArtiShock.com

Privacy | Cookies    © 2018 Uitgeverij De Brug - Xebius Media Groep

Terug naar boven.