Home » Nieuws » Jolanda Nieuwstraten Viltkunstenares

Jolanda Nieuwstraten Viltkunstenares

Jolanda Nieuwstraten Viltkunstenares

Met natuurlijke producten en eeuwenoude technieken moderne dessins creëren.

‘Van schaap tot shawl’, is de titel van haar website. Jolanda Nieuwstraten; “Ik kom uit een familie waar heel creativiteit is, maar ook het hergebruik van spullen, alle vormen van handwerken, dus dat zit in de genen.” Deze eigenschappen resulteren bij Jolanda in kleurrijke shawls, draagbaar maar ook als decoratie te gebruiken. Haar werkwijze is gericht op het werken met uitsluitend honderd procent natuurlijke en omgeving vriendelijke materialen. Dit geldt zeker ook voor de door haar gebruikte kleurstoffen, die ze bijna allemaal zelf maakt van natuurproducten. Van een paar kleurstoffen besteedt ze de bereiding uit, in verband met milieuschadelijke bijproducten tijdens het proces, aan een daarin gespecialiseerd bedrijf.

Vilten
“Een jaar of zeven geleden ben ik met vilten begonnen. Dat kwam doordat iemand een shawl droeg die ik zo prachtig vond. Dat ging verder dan alleen een mooi ontwerp, het was het totaalplaatje.” Wat bedoel je met vilten? “Dat is het proces van wol dat gekrompen is tot een materie die makkelijk draagbaar is, of die je als kunst kunt gebruiken. Vilten kun je zowel nat bewerken dat die wol ineen gaat tot een ontwerp, maar je kunt het ook met in elkaar prikken doen en dat is dan het droog bewerken. Die droge vorm is heel vaak voor kunstobjecten of knutsels. De echte wandkleden, in mijn geval de shawls en de jasjes, is allemaal via het natvilten.”

Werkwijze
Hoe ga je te werk? “Het is een heel oude techniek die stamt van de nomadenvolken die de wol van de schapen en het nat bewerkten. Daarna rolden ze het op en als ze zich verplaatsten bonden ze die rollen achter de paarden die dan schudden over de vlaktes, waardoor het proces van kneden zich voltrok. Als ze dan op de volgende plek aangekomen waren dan was dat tot een geheel gekrompen en vervilt. De wolvezels staan open als ze van het schaap komen en door het natmaken, het soppen, de hitte en het kneden gaan die vezels ineen. Door het kneden stuur je het ook nog in elkaar zodat die vezels in elkaar grijpen. Na het uitspoelen heb je een compacter geheel.” Hierna gaf ze een uitleg van het procedé, wat ze ook in haar workshops aan de cursisten leert. Een methode waar geen extra bind of hechtmiddel aan te pas komt. “Deze werkwijze is al heel oud. Alle volkeren in de landen die op de zijderoute liggen gebruikten dit al. Ook in Azië op de steppen.”

Kleur
“Voor mij is het belangrijk om van A tot Z het natuurproces te volgen als alles klopt. Dat betekent dat zowel het dier met respect behandeld is, op een juiste manier en dat er een uitwisseling is met alle schakels die er tussen zitten. Als dat allemaal klopt krijgt het een soort straalkracht, dan is het product in zijn geheel eerlijk.” De kleurstoffen; “In aanvang had ik het romantische idee om alles zelf plantaardig te kleuren, maar deels koop ik het nu. Het zelf kleuren is niet moeilijk, want je kunt makkelijk aan de planten komen, maar het verankeren van de kleuren is heel belastend voor het milieu. Daar gebruik je beitsen en zouten voor, want anders spoelt die kleur weer weg. De juiste fabrikanten doen dat op een manier dat het aan alle milieueisen voldoet. Er zijn een aantal kleuren, de bruin en de geeltinten, kunnen zonder beitsen hun kleur behouden.” Meer informatie wat betreft o.a. workshop: www.shawlsenzo.nl

Tekst en foto: Wim Uithol

Privacy | Cookies    © 2018 Uitgeverij De Brug - Xebius Media Groep

Terug naar boven.