Home » Nieuws » Lokaal » Van hobbyist tot marktleider in blokhutten

Van hobbyist tot marktleider in blokhutten

Hanneke en Jan van Kooten en Benjamin de Jong.
Van hobbyist tot marktleider in blokhutten
Fotografie: RD, Anton Dommerholt

Regio – Het begon in de achtertuin. In twaalf jaar tijd groeide Van Kooten Tuin & Buiten Leven uit tot marktleider op het gebied van blokhutten, veranda’s en tuinhout. „Ons streven is naar een landelijke dekking in Nederland en Vlaams België.”

Tijdens werkzaamheden in een nieuwbouwwijk in Barendrecht kreeg loonwerker Jan van Kooten uit Goudswaard steeds vaker de vraag het verzoek om ’s avonds tuintjes op te knappen. Hij was er overdag aan de slag en het was een kleine stap naar grondwerk voor particulieren in de avonduren. Vervolgens werd hem gevraagd om een schutting te plaatsen. Die zette hij thuis in elkaar. De vraag groeide zo hard dat hij in 2004 besloot om te stoppen met het werken in loondienst voor zichzelf te beginnen en zich toe te leggen op het leveren van tuinhout en schuttingen. De eerste stap op weg naar Van Kooten Tuin & Buiten Leven. Een jaar daarop huurde hij een stukje loods in Numansdorp. „Jan’s vrouw Hanneke kwam met het idee om naast de schuttingen ook een model van een blokhut te plaatsen”, aldus Benjamin de Jong, die sinds eind 2012 deel uitmaakt van het groepje directeuren-aandeelhouders. „Er kwam een website en via internet nam de vraag stormachtig toe.” De Jong was al diverse jaren aan de zijlijn bij het nog jonge bedrijf betrokken. Hij glimlacht als hij terugdenkt aan de beginperiode van het bedrijf. „Ten diepste is het een uit de hand gelopen hobby.”

Omdat veel Belgen naar Numansdorp togen, werd besloten in Wommelgem(2011) een showroom te openen. De vestiging, circa 30 kilometer over de grens, wordt met enkele Zeeuwen draaiend gehouden. Een bewuste keuze. De directie van Kooten, zelf afkomstig uit de reformatorische gezindte, kiest er voor de filealen op zondag gesloten te houden. „We proberen ook zoveel mogelijk personeel uit de achterban te benoemen.” Bij de opening van de Belgische vestiging werd de keus gemaakt om van de vestigingen buiten Numansdorp alleen verkoopbedrijven te maken. „Kantoor en ondersteunende diensten houden we centraal. Dat is het meest efficiënt.” Volgens De Jong zijn niet alleen de kwaliteit, de scherpe prijzen en de overdekte showrooms bepalend voor de sterke groei. Service speelt een niet onbelangrijke rol. „Als in een vestiging de telefoon niet wordt opgenomen, wordt die direct doorgeschakeld naar Numansdorp. Mensen willen snel en vakkundig geholpen worden. Daarom krijgt alle personeel intern een twee jarige opleiding en hebben er ieder najaar opfriscursussen op alle vestigingen plaats. Productkennis is superbelangrijk. Verkopers moeten in staat zijn om altijd op maat én binnen een dag een offerte uit te brengen.”

In 2012 werd een vestiging in Strijen geopend en stapte Van Kooten voor het eerst in de wereld van de veranda’s. „Wat aan het huis wordt gebouwd is meestal van aluminium, in de tuin bevinden zich de houten bouwwerken.” De Jong schat dat circa 30 procent van de verkochte aanbouwen uit aluminium bestaat. In 2013 betrok het bedrijf een nieuwe showroom in Numansdorp, de jaren daarna volgden winkels in Velp (2014), Hillegom (2015) en dit jaar Amersfoort. Het verwerven van bekendheid via internet en het openen van grote showrooms is volgens hem onlosmakelijk aan elkaar verbonden. „Het gros van onze klanten wil een blokhut, veranda of carport zien. Mannen willen door een blokhut lopen, kunnen snuffelen en het hout ruiken. Ze zien tegelijkertijd het bedrijf erachter en toetsen daarmee je betrouwbaarheid. Voor ons geldt: zonder winkels geen website en zonder website geen winkels.” Het is volgens de directeur de bedoeling de komende jaren het aantal filealen te verdubbelen. „We willen uitgroeien tot een landelijk dekkend netwerk in Nederland en het Nederlandssprekende deel van België. In Nederland zijn we al aardig op weg, België is een uitdagende markt.”

De winkels beslaan een gemiddelde oppervlakte van 1000 tot 1300 vierkante meter. Daar wordt een flink deel van de belang rijkste basismodellen getoond. „In de webshop hebben we zeker 7000 artikelen. Op verzoek van de klant kan vrijwel ieder bouwwerk worden geleverd, tot complete houten woningen toe. Allemaal maatwerk.” Het personeelsbestand neemt met 8 tot 10 mensen per jaar toe. De teller staat nu op 65. „Een flink deel van de blokhutten, veranda’s en carports wordt bij de klant in elkaar gezet. We hebben daarvoor acht eigen monteurs en huren de nodige zzp’ers in.” Het hout -met keurmerk- is grotendeels afkomstig uit Scandinavië en de Baltische staten, de aluminium profielen worden grotendeels in Duitsland, Israël en een enkele keer in Turkije gemaakt. De Jong ziet een kentering bij het publiek als het gaat om kwaliteit. „In de crisisjaren werd, en dat is typisch Nederlands, vooral naar de prijs gekeken. Die is nog steeds belangrijk, maar de roep om kwaliteit is helemaal terug.” De trend naar meer gemak zet verder door. „Dat betekent dat steeds meer blokhutten behandeld (gecoat) de deur uitgaan en bij de klant in elkaar moeten worden gezet.”

Door: Ad Ermstrang

Privacy | Cookies    © 2021 Uitgeverij De Brug - Xebius Media Groep

Ontvang elke week het laatste nieuws en De Brug per mail
Meld u aan voor de digitale nieuwsbrief van Weekblad De Brug en ontvangt elke week de edities in uw mailbox.
Ontvang elke week het laatste nieuws en De Brug per mail
Meld u aan voor de digitale nieuwsbrief van Weekblad De Brug en ontvangt elke week de edities in uw mailbox.
Terug naar boven.