Home » Nieuws » Onbezorgd ouder worden, dat zou moeten kunnen

Onbezorgd ouder worden, dat zou moeten kunnen

Onbezorgd ouder worden, dat zou moeten kunnen

Ouderen worden helaas regelmatig slachtoffer van (online)oplichting. Oplichters worden steeds slimmer. Ze verzinnen steeds weer nieuwe manieren om mensen van hun privégegevens of bezittingen te beroven. Tijdens de coronacrisis zagen we bijvoorbeeld oplichters die zich voordeden als verpleger en u zogenaamd kwamen prikken. Of een bankmedewerker die even bij u langskomt, omdat u niet naar de bank kunt komen. Iedereen kan slachtoffer worden van dergelijke trucs, ook ouderen.

Meekijken bij pinnen
Let goed op als u pint. Criminelen proberen over de schouder mee te kijken om te zien welke pincode iemand intoetst. Bijvoorbeeld bij de kassa in de winkel of door vlak achter iemand te gaan staan bij een geldautomaat. Als ze u vervolgens ook uw pinpas afhandig maken, bijvoorbeeld met behulp van een babbeltruc of door zakkenrollerij, halen ze zoveel mogelijk geld van uw rekening.

Waar moet je op letten?
• Scherm bij het intoetsen van je pincode de toetsen af met je hand of portemonnee;
• Staat iemand te dicht achter je, vraag dan om meer privacy;
• Laat je niet afleiden tijdens het pinnen.

Daarnaast is het goed de daglimiet voor het pinnen met je pas te beperken. Betaalvereniging Nederland adviseert daarnaast om zoveel mogelijk contactloos te betalen. Dan hoeft u meestal geen pincode in te toetsen en kan deze ook niet worden afgekeken. Veilig contactloos betalen zónder pincode is mogelijk bij bedragen tot en met 50 euro.

Meld verlies of diefstal van je betaalpas onmiddellijk bij je bank en laat je pas blokkeren;
Doe altijd aangifte bij de politie.

Spoofing
Bij spoofing wordt er een trucje gebruikt om een andere identiteit aan te nemen. Spoofingbetekent letterlijk ‘nabootsen’.

Hoe gaat een oplichter te werk?
De oplichter kan zich telefonisch voordoen als iemand van je bank. Het telefoonnummer manipuleert hij, waardoor ook daadwerkelijk het telefoonnummer van de bank op jouw telefoon verschijnt. De oplichter zegt dat er wat mis is met je betaalrekening of bankaccount en vraagt je om geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening of veilige rekening. Ook kan de oplichter vragen om privé- of inloggegevens.

Wat kunt u zelf doen?
• Let op: Banken vragen nooit om geld over te maken naar een andere rekening.
• Let op: Banken vragen nooit om persoonlijke gegevens.
• Daarom: Verbreek de verbinding als je het niet vertrouwt.• Zoek zelf het telefoonnummer op van de instantie of bank en doe navraag.

Slachtoffer
Ben je onverhoopt slachtoffer geworden? Doe dan altijd aangifte of melding bij de politie.

Veel mensen schamen zich nadat zij slachtoffer zijn geworden van oplichting, dat hoeft absoluut niet. Deze criminelen gaan heel geraffineerd te werk. Ze maken misbruik van het vertrouwen dat je hebt in een familielid of bekende. Iedereen kan slachtoffer worden.

Op onze website vindt u meer informatie over dit onderwerp:
www.buurtpreventiehiambacht.nl.

Buurtpreventie Hendrik-Ido-Ambacht

Privacy | Cookies    © 2021 Uitgeverij De Brug - Xebius Media Groep

Ontvang elke week het laatste nieuws en De Brug per mail
Meld u aan voor de digitale nieuwsbrief van Weekblad De Brug en ontvangt elke week de edities in uw mailbox.
Ontvang elke week het laatste nieuws en De Brug per mail
Meld u aan voor de digitale nieuwsbrief van Weekblad De Brug en ontvangt elke week de edities in uw mailbox.
Terug naar boven.