Home » Nieuws » ‘Vertrouwen is de basis van succesvol onderwijs’

‘Vertrouwen is de basis van succesvol onderwijs’

‘Vertrouwen is de basis van succesvol onderwijs’
Meenhuis

Voor Judith van Vugt is het aftellen begonnen. Donderdag 16 juli neemt ze afscheid op OBS De Twee Wieken (locatie Duivenvoorde) en daarmee ook van het onderwijs. Er komt een eind aan een loopbaan die in 1975 begon op kleuterschool Pippeloentje. In ’81 maakte ze de overstap naar de kleuterafdeling van De Tweesprong. De kleuters gingen later op in de basisschool en De Tweesprong ging na de fusie met De Wiekslag verder als De Twee Wieken. Judith van Vugt bleef echter haar werkplek trouw. Hoe haar afscheid eruit ziet, is nog een verrassing, zeker nu coranamaatregelen van invloed zijn op het scenario.

Thuisvoelen
“Nee, je kunt mij geen jobhopper noemen,” beaamt de pensionado in spe. “Totaal geen behoefte aan gehad. Hier op school heb ik me altijd thuis gevoeld: fijne collega’s en een school waar elk kind gezien wordt. Het werk is me ook nooit tegen gaan staan of gaan vervelen. Elk schooljaar startte je weer met nieuwe kinderen die allemaal hun unieke eigenschappen inbrachten. Steeds was er volop uitdaging. Eerst het vertrouwen van de kinderen winnen en dan aan de slag. Vertrouwen is de basis van succesvol onderwijs.”

Lezen
Judith van Vugt wist als kind al dat ze ‘juf’ wilde worden. “Mogelijk zit dat een beetje in de genen,” zegt ze lachend. “Aan mijn vaders kant zijn er immers meerdere neven en nichten die ook voor het onderwijs kozen.” Na de middelbare school ging ze naar de KLOS (Kleuter Leidster Opleiding School) in Dordrecht. Dat verklaart ook haar affiniteit met het jonge kind. De eerste twintig jaar werkte ze met kleutergroepen, later werd het vooral groep drie.
“Alle lesonderdelen heb ik met veel plezier gegeven,” stelt Judith van Vugt. “Maar het leesonderwijs was toch mijn favoriet. Komt misschien ook, omdat ik zelf graag lees. Lezen opent nieuwe werelden voor een kind. Ook droomwerelden.”

Veranderingen
Judith van Vugt zag in 45 jaar onderwijs veel veranderen. “Vroeger stond de leerstof meer centraal, nu is het veel meer kindgericht. Ze gaan op hun niveau aan de slag. Klassemanagement is steeds belangrijker geworden. En met de komst van leerlingvolgsystemen kwam er meer administratie. Ja, ik heb ook weleens gezucht, maar het heeft uiteindelijk wel een meerwaarde. De mogelijkheden van een kind komen veel beter in beeld. Hierdoor kreeg je ook betere oudergesprekken.” En de kinderen zelf? “Ze zijn wat prikkelgevoeliger geworden, ze reageren sneller. Aan de andere kant weten ze veel meer dan vroeger dankzij tv, games en internet.”

Coronatijd
De coronaperikelen drukten een stempel op de laatste maanden in het onderwijs. “En toch heeft dat iets goeds gebracht,” benadrukt de afzwaaiende leerkracht. “Met het wisselen van takenpakketjes, die de kinderen thuis moesten maken, had ik op een andere manier contact met de ouders. Hier wat uitleg, daar een tip. Er was opeens veel waardering en begrip voor ons werk. Dat was een fijne ervaring.”

Plannen
Judith van Vugt zal zich na 16 juni niet gauw vervelen. Somt op: “Mantelzorg voor m’n moeder, oppassen op de twee kleinkinderen, de vakantiewoning nabij Renesse, meer sporten en mogelijk wat reizen. Mijn man Jan werkt nog, maar heeft een flexibele agenda. En lezen natuurlijk.”

Tekst en foto: Michel van Straten

Privacy | Cookies    © 2018 Uitgeverij De Brug - Xebius Media Groep

Terug naar boven.