Home » Nieuws » Weekblad De Brug editie Hendrik-Ido-Ambacht 50 jaar

Weekblad De Brug editie Hendrik-Ido-Ambacht 50 jaar

Weekblad De Brug editie Hendrik-Ido-Ambacht 50 jaar

“Na 50 jaar zijn er in de huidige uitgave van De Brug nog steeds elementen van toen terug te vinden. Kijk maar naar het logo. Daar is nauwelijks iets aan veranderd. Links zie je de winkels van de middenstand en rechts staan de consumenten,” stipt Martin de Keizer aan. “De titel De Brug staat daar tussenin om voor de verbinding te zorgen. Vandaag de dag heeft De Brug nog steeds die verbindende functie, maar dan in bredere zin. Sportverenigingen, welzijnsorganisaties, kerkelijke instellingen, culturele organisaties: ze krijgen allemaal de ruimte in De Brug.”

Blijvers
Vervolgt: “Ook de pagina met servicenummers van lokale instellingen en het overzicht met kerkdiensten is een blijver. Het wordt door veel lezers nog altijd zeer gewaardeerd. Adverteerders op hun beurt waarderen de prominente foto op de voorpagina, waarmee ze hun bedrijf onder de aandacht kunnen brengen. Je ziet dit bij weinig andere bladen, maar er is enorm veel vraag naar. Er zijn adverteerders die soms schrikken van de enorme respons die het oplevert.”

Veranderingen
In de loop der jaren volgden er tal van veranderingen, zowel op technisch als op redactioneel gebied. Het formaat wijzigde, de druktechniek en ook de gebruikte papiersoort. “Het zijn allemaal wijzigingen geweest die het blad ten goede kwamen,” stelt De Keizer. “Maar het waren wel veranderingen die veel reacties opriepen. Tja, is men eenmaal met een blad vertrouwd en dan vraagt elke aanpassing weer een gewenningsperiode.”

Redactioneel
“Op redactioneel gebied is er bij De Brug heel veel veranderd,” benadrukt Martin de Keizer, die in 2000 Offsetdrukkerij H.I.A. overnam en daarmee ook De Brug. “Aanvankelijk stonden alle nieuwsberichten en advertenties ongerubriceerd door heel de krant heen. Daar is meer lijn in gebracht. Links advertenties, rechts redactionele tekst. Bovendien werd de redactionele tekst keurig gerubriceerd: Lokaal, Mens & Maatschappij, Kunst & Cultuur en Sport. Heel overzichtelijk allemaal. En niet onbelangrijk: de verhouding tussen advertenties en redactionele tekst is ongeveer 50/50. Voor een huis-aan-huisblad is dat heel behoorlijk. Het is goed voor de lezers die zo uitgebreid op de hoogte gebracht kunnen worden van het lokale nieuws. Maar het is ook goed voor de adverteerders. Meer tekst zorgt voor meer leestijd en dat verhoogt dan weer de attentiewaarde voor een advertentie.”

“Natuurlijk zijn we ook blij dat we het gemeentenieuws van Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht kunnen aanbieden. Dat maakt de De Brug nog completer.”

Toekomst
De medewerkers van Xebius, gesteund door een zestal freelance medewerkers, willen er in het jubileumjaar en in de jaren daarna weer het beste van maken. Op papier én digitaal. Martin de Keizer ziet ondanks tal van digitale ontwikkelingen nog volop toekomst voor een papieren uitgave van De Brug. Zijn optimisme wordt gesteund door landelijk onderzoek (Nationaal Onderzoek Multimedia 2019). 12 miljoen Nederlanders (83%) lezen wel eens een huis-aan-huisblad, terwijl 7,2 miljoen (53%) Nederlanders dit elke week doen. Van die lezers heeft 88% procent de voorkeur voor de papieren krant.

“De Brug is ook digitaal te lezen, we zijn actief op Facebook en Twitter, maar er wordt elke week weer naar de papieren krant van De Brug uitgekeken. Papier heeft toch ook voordelen. Het biedt meer overzicht. Je vindt snel je favoriete onderwerpen. De Brug is een blad waar velen graag nog even voor gaan zitten.”

Tekst: Michel van Straten
Foto: Onno Kemperman, Visualis

Privacy | Cookies    © 2018 Uitgeverij De Brug - Xebius Media Groep

Terug naar boven.