Fleur van De Tweestroom leest haar knuffels voor uit haar favoriete boek, een van de opdrachten bij technisch lezen
Fleur van De Tweestroom leest haar knuffels voor uit haar favoriete boek, een van de opdrachten bij technisch lezen

Soepel digitaal ontwikkelen bij PIT

Algemeen

Om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, zijn sinds 16 december de deuren van de kinderopvang en het basisonderwijs in Nederland gesloten. Voor kinderen van de drie Ambachtse christelijke kindcentra van PIT kinderopvang & onderwijs betekent dit dat zij naar de noodopvang van hun eigen kindcentrum gaan als zij daarvoor in aanmerking komen en dat met alle andere kinderen van De Meander, De Wijngaard en De Tweestroom intensief online contact wordt gehouden.

“We bieden online onderwijs aan de kinderen van groep 1 tot en met 8 en zorgen ervoor dat onze peuters thuis lekker bezig kunnen blijven om zich spelenderwijs te ontwikkelen. Ontdekkend en onderzoekend spelen en leren is voor jonge kinderen niet alleen belangrijk om te doen, ze vinden het ook nog eens ontzettend leuk,” aldus Ronald van der Veen, directeur kinderopvang & onderwijs van kindcentrum De Tweestroom. Thema’s van de afgelopen weken waren de ruimte en water. Bij dat laatste thema stond het boek ‘De krokodil die niet van water houdt’ centraal en zijn de kleuters thuis aan de slag gegaan met de vraag hoe je water kunt zuiveren. “We merken dat de online thuislessen nu soepeler verlopen dan bij de eerste lockdown. De kinderen zijn vaardiger geworden in het werken met Teams. Zo geven de oudere kinderen bijvoorbeeld spreekbeurten via Teams. Daarnaast zien we dat ook de ouders enorm betrokken zijn en blijven. Die samenwerking is zo fijn. Natuurlijk ontmoeten we de kinderen en hun ouders het liefst dagelijks op De Tweestroom, maar zolang dat niet kan, zijn we blij met alle digitale mogelijkheden.”

Zelf nadenken
Daarmee is Marleen de Gruijter, directeur kinderopvang & onderwijs van kindcentrum De Wijngaard het eens. “Tijdens de eerste lockdown hebben we met onze online manier van onderwijsgeven prima aan kunnen sluiten bij de ontwikkellijn van de kinderen in groep 4 tot en met 8. Het aanbieden van onderwijs in de groepen 1, 2 en 3 bleek wat lastiger, maar dat gaat bij de tweede lockdown makkelijker. We besteden nu nog meer aandacht aan de groepsbeleving en het dagritme. Elke groep start de dag met alle kinderen en ze sluiten de dag gezamenlijk af. Bovendien is er in diverse groepen een facultatief moment rond een uur of twaalf. Soms wordt er iets georganiseerd, maar meestal lunchen de kinderen die dat willen gezellig samen online. Ook kinderen van de noodopvang loggen dan graag in en eten al kletsend met hun groepsgenoten hun boterham op. Zo bieden we een vaste structuur waardoor straks de overgang van thuis- naar regulier onderwijs nog vloeiender kan verlopen. Voor kinderen die meer instructie of uitdaging nodig hebben, organiseert de leerkracht ‘meetings’.” De leerkrachten maken dagprogramma’s die thematisch zijn zoals onlangs de winter. Hiermee kunnen de kinderen redelijk zelfstandig aan de slag. Daarbij geldt hoe ouder, hoe zelfstandiger. “Natuurlijk kunnen kinderen bij hun leerkracht terecht met vragen en de leerkracht monitort uiteraard ook hoe een kind werkt en biedt waar nodig ondersteuning. ” Mogen ouders ook helpen? “Liever niet. Wij werken met Snappet en dat past zich aan aan de ontwikkeling van het kind. Verder is het belangrijk dat kinderen leren eerst zelf problemen op te lossen. Dus ouders kunnen hun kinderen het beste zelf laten nadenken.”