
Winkels en kappers zijn weer open!
AlgemeenOp 13 januari stuurden zowel de gemeente Zwijndrecht als die van Ambacht een brandbrief aan Wouter Kolff, voorzitter van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid ter ondersteuning van diens pleidooi richting het kabinet voor het versoepelen van de lockdown. In deze brandbrieven wezen zij met name op de penibele financiële situatie, waarin veel winkeliers inmiddels verkeren. Op 14 januari kondigden minister-president Marc Rutte en Ernst Kuiper, minister van Volksgezonheid aan, dat de lockdown voor niet-essentiële winkels en contactberoepen vanaf zaterdag, 15 januari wordt versoepeld.
Dat er een direct verband bestaat tussen dit besluit en de brandbrieven van de gemeenten lijkt onwaarschijnlijk, maar de brandbrieven hebben er vast toe bijgedragen de druk op het kabinet op te voeren. Voor de winkeliers maakt het niet uit. Zij zijn dolblij dat ze hun zaken weer open mogen doen en hun klanten weer mogen ontvangen. Met de vereiste veiligheidsmaatregelen natuurlijk! Wij vroegen de grootste winkeliersverenigingen in Zwijndrecht en Ambacht om een reactie op het versoepelen van de lockdown.
Winkeliersvereniging Walburg in Zwijndrecht
Robbert Stoopman, voorzitter van de winkeliersvereniging Walburg vertelt, dat de winkeliers in Walburg ongelofelijk blij zijn, dat ze allemaal hun klanten weer mogen ontvangen. “Zij hebben dit zo gemist. De open deuren geven dan ook weer een positief gevoel in het centrum. Het is een eerste stap terug naar normaal. Nu de horeca nog! We vechten door voor opening van onze horeca, zodat deze ondernemers ook weer een normaler leven kunnen leiden”.
Over de vermeende besmettingen als gevolg van het winkelend publiek zegt hij: “De winkeliers in Walburg zijn vanaf de allereerste uitbraak van corona pro-actief meegegaan met de maatregelen. Mondkapjes, 1,5meter, looprichtingen. We hebben alles geregeld zoals gevraagd werd. Wij hebben ook geen 1 keer een signaal gekregen dat besmettingen naar ons te herleiden waren. Het is dan wel wrang dat afgelopen 19 december zo onverwachts de sluiting voor de winkels werd doorgevoerd. Dit gaf de winkels geen kans om hun december omzet te kunnen realiseren”.
Robbert besluit met: “Vlak voor corona is ons centrum helemaal verbouwd en onze klanten zijn zeer positief over hoe het centrum er nu uitziet. En nu kunnen we er gelukkig ook allemaal weer volop van genieten. We hebben overigens nog wel wat ideeën om het winkelcentrum een nog attractiever en sociaal ontmoetingspunt te maken met oog voor duurzaamheid en groen!”.
Winkeliersvereniging De Schoof in Hendrik-Ido-Ambacht
Wim Bergsen, bestuurslid van winkeliersvereniging De Schoof reageert namens de vereniging als volgt: “De meeste winkeliers in De Schoof zijn dolblij. Het was voor hen geen kwestie van ‘hopen op versoepelingen’, maar gewoon bittere noodzaak, dat de winkels weer open mochten. Goede ondernemers met hele gezonde winkels, waar door de maatregelen van de afgelopen jaren toch het water letterlijk tot aan de lippen is komen te staan, dat is niet vol te houden”.
Afgelopen zaterdag was in de Schoof heel goed te zien dat de winkeliers prima in staat zijn om op een veilige en verantwoorde manier hun winkels te openen. Alle begrip van bezoekers die even buiten moesten wachten, omdat er teveel mensen in een winkel waren. “Zo hoort het, zo kan het en zolang wij nog te maken hebben met COVID moet het ook zeker zo blijven! Al is het alleen maar om een nieuwe algehele lockdown te vermijden”, aldus Wim.
Een ander verhaal is het voor onze horecaondernemers. Met de aanpassingen, die zij hebben gedaan is het ook daar prima mogelijk om toch veilig open te gaan. Helaas hebben zij die kans nog niet gekregen. Wim zegt daarover: “Wij hopen van harte dat dit op heel korte termijn ook wordt aangepast, zodat ook de restaurants weer gewoon open kunnen”.
Tekst en foto: Jan O’teur





