In de woning van Christa Cleton werd de oplichting van a tot z nagespeeld.
In de woning van Christa Cleton werd de oplichting van a tot z nagespeeld.

Hoofdrol voor Ambachtse Christa Cleton

Algemeen

Het zal je maar overkomen: je krijgt iemand van de bank aan de telefoon, omdat er problemen zijn met je bankrekening. Gelukkig heeft hij de oplossing. Je hoeft alleen maar je pincode aan hem door te geven en je bankpas af te geven en de problemen zijn opgelost. Trap er niet in! Het overkwam onlangs nog een 85-jarige inwoonster van Poortugaal. De politie wil voorkómen dat meer mensen in deze val trappen en krijgt daarbij hulp van Christa Cleton uit Hendrik-Ido-Ambacht.

De vrouw uit Poortugaal werd onlangs gebeld door een behulpzame “medewerker van de bank”. Hij vertelde haar dat iemand had haar bankrekening ‘overgenomen’. Onmiddellijke actie was noodzakelijk. De vrouw hoefde alleen maar even de pincode van haar bankpas door te geven en de pas aan een koerier mee te geven. Maar er waren helemaal geen problemen en de bankmedewerker aan de telefoon en de koerier aan de deur waren nep. Binnen de kortste keren was haar rekening leeggepind. Schade: vele honderden euro’s.

Bureau Rijnmond

De politie krijgt regelmatig met dit soort oplichters te maken. In het regionale opsporingsprogramma Bureau Rijnmond laat de politie geregeld voorbeelden zien van dit soort praktijken. Op donderdag 3 maart komt in het programma de bovenstaande zaak van de vrouw uit Poortugaal aan de orde. De man die met haar gestolen pas pint, komt in beeld.

Waarschuwen

“Wij pakken die pinner, de nep-bankmedewerker en de nep-koerier graag op”, zegt Gijs van Nimwegen van de politie. “Maar nóg liever willen we mensen waarschuwen om hier niet in te trappen.”

Omdat één beeld meer zegt dan 1000 woorden, kwam de politie op het idee om dit soort neptelefoontjes in scene te zetten en uit te zenden in Bureau Rijnmond. Ze kreeg daarbij de hulp van Christa Cleton uit Hendrik-Ido-Ambacht. In haar woning werd de oplichting van a tot z nagespeeld. De politie kwam via via bij Christa terecht en zelf speelde ze de rol van slachtoffer. “Natuurlijk wilde ik graag deze rol spelen. Als dit filmpje kan voorkómen dat mensen hier intrappen, werk ik graag mee!” Zelf kan Christa zich niet voorstellen dat ze erin zou trappen, maar ja…

Onder druk

Gijs van Nimwegen: “Ik snap het ergens wel. Slachtoffers worden altijd onverwacht gebeld. De oplichter is behulpzaam en zegt dat er dringende problemen zijn die nú opgelost moeten worden. Je wordt gewoon overvallen. Daarom blijven we mensen waarschuwen. Kijken dus naar Bureau Rijnmond, donderdag om ± 17.25u op TV Rijnmond.

Voorkomen is beter…

Voorkom dat u slachtoffer wordt van dit soort oplichting. De bank zal u nooit bellen en vragen naar uw pincode. De bank zal nooit aanbieden om uw bankpas op te laten halen. De bank zal nooit aanraden om uw geld naar een “veilige rekening” over te maken. Krijgt u een telefoontje met dit soort vragen? Hang direct op en bel zelf uw bank en vraag of er eventueel problemen zijn. Meer info op /www.veiligbankieren.nl/fraude/telefonische-spoofing/