De veerboot van Blue Amigo op weg naar halte Merwekade.
De veerboot van Blue Amigo op weg naar halte Merwekade. Foto: Jan-Willem Schneider

Deining rond nieuwe waterbus naar Dordrecht

Algemeen

In de wintermaanden vaart de waterbus niet meer naar de Hooikade in Dordrecht. In plaats daarvan vaart de boot van het Veerplein naar de Merwekade. Door de nieuwe dienstregeling zijn Zwijndrechtse reizigers naar de Hooikade en Dordrecht-West ‘s winters langer onderweg. Veel gebruikers van de waterbus reageren dan ook verontwaardigd. Een van hen is Johan de Witte. “Dit plan is onnadenkend en dom”, vindt hij.

­­­“Geregeld voer ik met de veerdienst naar de overkant om te winkelen en te ontspannen. Maar nu de pont niet meer stopt bij de Hooikade, ga ik noodgedwongen met de auto naar Dordrecht”, vertelt de Witte. Als kenner van de maritieme sector is hij kritisch over de nieuwe route. “De afstand tussen Veerplein en Merwekade is vijf keer groter dan die tussen Hooikade en Veerplein. Daardoor verbruikt de waterbus nu meer brandstof dan bij de oude route het geval was. De verandering is dus niet goed voor milieu en leidt tot meer brandstofkosten”. De Witte heeft zijn bedenkingen in een brief geformuleerd en naar Blue Amigo gestuurd. Blue Amigo beheert de schepen en voert de dienstregeling sinds 1 januari uit.

Golven van onbegrip en verbijstering
De laatste week heeft Blue Amigo veel kritiek gekregen op de gedeeltelijke schrapping van halte Hooikade. Op sociale media noemen veel mensen de verandering “onbegrijpelijk” en “erg jammer”. Als repliek verwijst Blue Amigo telkens naar haar opdrachtgevers. “We varen in opdracht van gemeente Drechtsteden en de Provincie Zuid Holland. Halte Hooikade zit niet in de opdracht. We hopen reizigers alsnog van dienst te kunnen zijn en verwelkomen iedereen graag aan boord.” Met dit antwoord zijn veel mensen niet tevreden, zodat voormalig wethouder Gerda Bosdriesz een petitie is gestart. In de toelichting schrijft ze: “Tot onze verbijstering is de veerverbinding Hooikade Dordrecht -- Veerplein Zwijndrecht met ingang van 1 januari 2022 vervallen, zonder enige communicatie vooraf. Het veer vaart volgens de nieuwe dienstregeling alleen nog in het zomerseizoen. Wij vinden dit een ongewenste ontwikkeling. [De wijziging] moet worden heroverwogen.” Hoewel de petitie nog maar enkele dagen online staat, is ze intussen al bijna 6.000 keer ondertekend.

Deining in gemeentehuizen
De deining rond de waterbus heeft intussen de lokale politiek bereikt. Zo pleit Algemeen Belang Zwijndrecht (ABZ) voor een halfuur- of uurdienst in de wintermaanden tussen de Hooikade en het Veerplein. Dat is echter niet voor iedereen voldoende, blijkt uit reacties op sociale media. Toch zijn er wel mensen die zich kunnen vinden in het idee van ABZ. “Hetgeen die partij voorstelt, daar sta ik achter”, beaamt de Witte desgevraagd. Vanuit Dordrecht ziet wethouder Rik van der Linden ook mogelijkheden, al zijn die niet goedkoop. “Om de veerdienst het hele jaar operationeel te houden is drie ton extra nodig”, zei de wethouder dit weekend bij Studio De Witt, een Dordts radioprogramma. In dat programma sprak Van der Linden verder over goedkopere oplossingen. De Witte blijft de situatie merkwaardig vinden. “De wethouder overdrijft schromelijk met drie ton. Hij kan beter efficiënter materieel inzetten en de route aanpassen. Dat moet kunnen, omdat meerdere dure bus- en treindiensten wel gehandhaafd worden, al dan niet in aangepaste vorm. Waarom zou dat bij deze veerdienst niet kunnen?” Volgens Van der Linden is dat nu een vraagstuk voor de gemeenteraden van Dordrecht en Zwijndrecht. “Het is aan hen of ze extra geld op tafel leggen om de Hooikade ‘s winters weer te openen.”

Tekst en foto: Jan-Willem Schneider

Lees hier de digitale editie

Hendrik-Ido-Ambacht

Zwijndrecht

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de digitale nieuwsbrief van Weekblad De Brug. U ontvangt dan elke week de edities in uw mailbox.