Het ontzorgen en de dankbaarheid vanuit de nabestaanden zijn voor Marjan de mooiste onderdelen aan dit werk.
Het ontzorgen en de dankbaarheid vanuit de nabestaanden zijn voor Marjan de mooiste onderdelen aan dit werk. Foto: WOUTERVANDERLINDE

Marjan van der Giessen Uitvaartzorg staat stil bij 10-jarig bestaan

Algemeen

Deze maand staat Marjan van der Giessen stil bij haar 10-jarig bestaan als uitvaartondernemer in Ridderkerk en omstreken Het is voor haar een mooie aanleiding om terug te blikken. Ze vindt het na al die tijd iedere keer weer bijzonder en dankbaar om het vertrouwen van nabestaanden te krijgen: “Ik raak nog regelmatig geëmotioneerd tijdens een uitvaart. Als ik er geen gevoel meer bij heb, dan stop ik ermee”. 

Van makelaar naar uitvaartbegeleider

Voordat Marjan in de uitvaartwereld terechtkwam, werkte ze als makelaar. Een carrière als uitvaartverzorger had ze nooit overwogen. Tot haar moeder in 2008 overleed en ze voor het eerst van dichtbij in aanraking kwam met het vak. “Ik was onder de indruk van de manier waarop de uitvaartverzorger ons begeleidde”, vertelt ze. “Het bleef me zó bij dat het begon te kriebelen om hier zelf iets in te gaan doen.” Uiteindelijk heeft het nog 4 jaar geduurd voordat ze de stap durfde te zetten. Ze besloot haar leven om te gooien, het makelaarsvak vaarwel te zeggen en voor zichzelf te beginnen in de uitvaartbranche. Met succes, want 10 jaar later heeft Marjan een stevige naamsbekendheid opgebouwd in regio Ridderkerk. 

Het vertrouwen van families

Marjan komt op emotionele momenten in het leven van nabestaanden. Die ze vaak pas voor het eerst ontmoet vlak nadat zij een naaste hebben verloren. “Wat mij steeds weer positief verbaasd is het vertrouwen dat je van families krijgt” licht Marjan toe. “Elke uitvaart is anders en ik voel mij verantwoordelijk om dat laatste afscheid tot in de puntjes te verzorgen. De dienstbaarheid en dankbaarheid maken mijn werk elke dag weer speciaal.” Hoewel het haar werk is, komt er bij Marjan ook gevoel bij kijken. “Op het moment dat ik niets meer voel bij een uitvaart stop ik ermee.” 

De rouw en het verdriet gaat haar niet in de koude kleren zitten. Om haar gedachten te verzetten gaat ze daarom na een heftige dag graag naar haar paard. “Die houdt mij altijd een spiegel voor, waardoor ik me extra bewust wordt van mijn eigen stemming. En door een stukje te gaan rijden of de stal uit te mesten maak ik mijn hoofd leeg. Het helpt me om alle indrukken te verwerken.”

Dankbaarheid

Marjan loopt nog vaak tegen voordelen aan die nabestaanden en mensen in haar omgeving hebben over uitvaarten. Zo wordt vaak gedacht dat een uitvaart in beton gegoten is. “Dat is absoluut niet waar”, licht ze toe. “Alles kan, maar niet alles past bij iedereen. Daarnaast denken veel mensen dat ik er zelf niets bij voel. Ik ben ervan overtuigd dat je dit werk juist alleen kan doen als je wel betrokkenheid voelt.” Het ontzorgen en de dankbaarheid vanuit de nabestaanden zijn voor Marjan de mooiste onderdelen aan dit werk. “Soms spreek ik jaren later nog aanwezigen of nabestaanden over een uitvaart die ik heb verzorgd en op hen veel indruk heeft gemaakt. Dat is heel bijzonder.”

Toekomstplannen

Marjan heeft geen ambities om heel groot te worden. Betrokken blijven en nooit verzanden in wat ze ‘de automatische piloot’ noemt. Na 10 jaar heeft ze een vaste club om zich heen verzameld met mensen en bedrijven waarmee ze graag samenwerkt en het thuisfront is gewend geraakt aan haar onregelmatige werk. Ze sluit af met “Ik wil graag blijven doen wat ik nu doe”. 

Middenmolendijk 187A
2986 AB Ridderkerk
info@marjanvandergiessenuitvaartzorg.nl
Tel. 06-14068611 (24 uur per dag bereikbaar)
www.marjanvandergiessenuitvaartzorg.nl

Foto: WOUTERVANDERLINDE