Afbeelding

TEACH THE TEACHER

Lokaal

“Als leerlingen iets mogen doen of maken in de klas worden ze altijd zo enthousiast! Dat wil ik eigenlijk veel vaker doen en met deze tips en ondersteuning moet dat lukken” 

Op 26 oktober hebben zo’n 40 leerkrachten en ondersteuners uit het primair onderwijs uit de regio gehoor gegeven door deel te nemen aan verschillende workshops om het techniekonderwijs op de basisschool een impuls te geven met nieuwe ideeën. Met een ruime keuze aan workshops, variërend van programmeren, Greenscreenbox, elektrotechniek tot het maken en bouwen van een 3D puzzel en ‘down hill voertuig’, was er voor ieder wat wils. Dit allemaal in de prachtige en zeer gastvrije omgeving van OBS ‘t Kofschip in Papendrecht.

De workshops werden gegeven door enthousiaste ervaringsdeskundigen uit het voortgezet onderwijs. Loket Zwijndrecht, DevelsteinCollege, Walburg College, Griendencollege, Willem de Zwijger College, CSG De Lage Waard: Een mooi staaltje van samenwerking in de regio en versterking van het techniek onderwijs. “Dit is waar ik écht enthousiast van wordt. En het enthousiasme van STO is aanstekelijk hebben we met dit event weer gemerkt.”. Zo sprak projectleider Albert de Zwart tijdens dit evenement.

Het programma Sterk Techniekonderwijs (STO) is van grote waarde voor het opdoen van essentiële praktijkervaring in het beroepsgericht onderwijs. Het was ook weer goed om de betrokkenheid van de gemeenten hier te mogen zien door aanwezigheid van wethouders Arjan Kosten van Papendrecht en Cees Paas uit Sliedrecht. Eén van de wethouders heeft zelf een achtergrond in de technische bedrijfskunde. Beiden volgden een workshop en deelden zo de ervaring die de leerkrachten ook hebben. Na afloop waren zij enthousiast over het evenement en dragen het een warm hart toe.


Observatie van reacties van aanwezigen
Het evenement is absoluut een succes. De leerkrachten worden praktisch aan de slag gezet met lesjes die ze met hun leerlingen ook kunnen doen. Techniek wordt vrolijk gemaakt: knutselen, experimenteren, uitproberen. Het is daardoor laagdrempelig, zowel voor de leerlingen als ook voor leerkrachten die geen ervaring hebben met techniek.



Na het uitvoeren wordt onderling besproken hoe dit lesje in verschillende groepen kan worden ingezet. Hiermee wordt de directe vertaling gemaakt van de les naar de reële lessituatie en worden twijfels samen besproken en weggenomen. De meest gehoorde reactie van de aanwezigen was: “Volgend jaar opnieuw dit evenement!”