Ton Ruikes, directeur/bestuurder van De Blije Borgh.
Ton Ruikes, directeur/bestuurder van De Blije Borgh.

De Blije Borgh houdt het leefbaar!

Algemeen

Op 1 juli is Ton Ruikes als interim directeur/bestuurder bij De Blije Borgh gestart. Het is de bedoeling, dat hij deze functie voor een half jaar vervult tot een nieuwe directeur/bestuurder is gevonden. Na een relatief rustige opstart is hij als bestuurder midden in de tweede coronagolf terecht gekomen. Wij vroegen hem welk beleid De Blije Borgh in coronatijd volgt.

Bestuurder bij De Blije Borgh
“Wat een mooie organisatie is De Blije Borgh toch”, begint Ton te vertellen als ik hem naar zijn ervaringen in de eerste maanden bij De Blije Borgh vraag. “De betrokkenheid van de medewerkers en vrijwilligers is heel groot. Iedereen zet zich volledig in voor een liefdevolle zorg voor de ca 130 bewoners en 200 thuiszorgcliënten, die De Blije Borgh rijk is. Het contact met de bewoners is ook heel persoonlijk. Zo kom je bijvoorbeeld regelmatig bewoners tegen in de hal of in het restaurant en maakt dan een praatje met ze”. Alleen nu even niet, want het restaurant is in verband met corona gesloten. “Sinds kort laten we overigens wel weer kleine groepjes in het restaurant toe. Veel bewoners missen namelijk de gezelligheid van het tussen de middag samen eten”. En zo belanden we bij het door De Blije Borgh in coronatijd gevoerde beleid.

Nooit meer helemaal op slot
“Wij streven ernaar dat het huis nooit meer helemaal op slot hoeft te gaan zoals in de eerste coronagolf het geval was”, vertelt Ton over het door De Blije Borgh gevolgde beleid. “Het verdriet en de narigheid, die de volledige lockdown toen voor de bewoners en hun familieleden met zich mee bracht proberen we te allen tijde te voorkomen. Dit doen we door, binnen de mogelijkheden, gerichte maatregelen te nemen. Uitsluiten kunnen we het natuurlijk nooit, bijvoorbeeld als het ons van hoger hand wordt opgelegd, maar als het aan ons ligt komt zo’n situatie als tijdens de eerste coronagolf nooit meer terug”.

Gerichte maatregelen
De gerichte maatregelen, waar Ton het over heeft bestaan, naast het streng naleven van de bekende coronamaatregelen, zoals de 1,5 meter afstand, het desinfecteren van de handen en het verplicht dragen van een mondkapje, uit het zo goed mogelijk isoleren van besmette bewoners, zodat de kans op uitbreiding van de besmetting minimaal is. “We kunnen het daardoor voor de andere bewoners van het huis zo leefbaar mogelijk houden. Zij kunnen gewoon bezoek blijven ontvangen, naar de kapper gaan en het winkeltje bezoeken. Vanwege de beperking van het maximale aantal mensen per ruimte bekijken we verder welke welzijnsactiviteiten wel en welke niet doorgang kunnen vinden. En op welke wijze. Zo zijn we nu al druk bezig met te bedenken op welke wijze we dit jaar Kerst gaan vieren!”.

Veel begrip
De huidige situatie heeft niet alleen grote invloed op de bewoners, ook het personeel – zo’n 400 vaste krachten - en de 350 vrijwilligers ondervinden er hinder van. “Door ziekte en andere oorzaken is de uitval bij het personeel groot. De bereidheid om voor anderen in te vallen of langer te werken is weliswaar groot, maar ook daar zijn grenzen aan. Ook bij de meestal oudere vrijwilligers is de uitval door ziekte of angst om besmet te worden groot”. Gelukkig hebben alle betrokkenen veel begrip voor de situatie. “Iedereen is er inmiddels van doordrongen dat het haar of hem ook kan overkomen. Alleen door ons strikt aan de regels te houden kunnen we het tij keren”, aldus Ton Ruikes, bestuurder van De Blije Borgh in coronatijd.

Tekst: Jan O’teur
Foto: Tal Fotografie