Afbeelding

Dokter DiGi; ‘Twee liter water per dag. Klopt dat wel?’

Lokaal

Dokter DiGi speurt het internet af naar actuele, ongewone of alledaagse gezondheidsonderwerpen. Een veelgehoord advies is dat je twee liter per dag moet drinken. Het liefst water. Maar klopt dat eigenlijk wel? 

Yosuke Yamada van het Japanse National Institute of Biomedical Innovation, Health and Nutrition, vindt dat er onvoldoende rekening wordt gehouden met de hoeveelheid vocht die je via voedsel binnenkrijgt. ‘Als je alleen brood, ham en eieren eet, krijg je niet veel water binnen. Maar als je vlees, groenten, vis, pasta en rijst eet, kan je ongeveer 50 procent van je waterbehoefte uit voedsel halen’, zegt Yamada. Hij is ook één van de auteurs van het onderzoek waaraan ruim 5.600 mensen uit 23 landen deelnamen.

Hoeveel water je per dag moet drinken hangt niet alleen samen met wat en hoeveel je eet, maar ook met je leeftijd, hoeveel je beweegt en in welk deel van de wereld je woont. Zo heb je volgens het onderzoek minder water nodig als je boven de 40 bent. Ook heb je minder nodig als je in Nederland woont, met haar gematigd klimaat. Daarnaast bewegen de meeste mensen minder dan goed voor ze is. Dat betekent dat ze ook minder zweten en dus meer vocht vasthouden.

De studie stelt dat de meeste mensen prima kunnen leven met 1,5 tot 1,8 liter water per dag. Dat is niet voor iedereen voldoende. Het is verstandig meer te drinken als; je in een warm en vochtig klimaat bent, veel sport, zwanger bent of borstvoeding geeft. De kleur van je urine is een goede indicatie of je genoeg vocht binnen krijgt. Is het lichtgeel of bijna kleurloos, dan krijg je vermoedelijk genoeg vocht binnen. Je eerste ochtendplas telt niet mee, want die is vaak wat donkerder.

Weet dat er ook zoiets bestaat als te veel water (acht tot tien liter op een dag) drinken. Dat kan leiden tot een natriumtekort. Daardoor loop je het risico op watervergiftiging en dat kan levensbedreigend zijn. Het is dan ook niet verstandig om bijvoorbeeld na het sporten in warm weer, liters water te drinken.

Bron: radar