Jacco van Dijk, Manager Thuiszorg (rechts) overhandigt een shirt van De Blije Borgh aan Patrick Landsman, directeur van MobileCare ter bezegeling van hun samenwerking in het project Virtuele Thuiszorg
Jacco van Dijk, Manager Thuiszorg (rechts) overhandigt een shirt van De Blije Borgh aan Patrick Landsman, directeur van MobileCare ter bezegeling van hun samenwerking in het project Virtuele Thuiszorg Foto: Annemarie van Drimmelen

Virtuele Thuiszorg door De Blije Borgh

Lokaal

Hoe kunnen we de zorg voor ouderen ook in de toekomst op peil houden met de toenemende vergrijzing en de steeds krapper wordende arbeidsmarkt? En hoe zorgen we ervoor dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen? Met die vragen is De Blije Borgh in samenwerking met MobileCare aan de slag gegaan en wordt er na de zomerperiode een start gemaakt met Virtuele Thuiszorg. Samen met haar thuiszorgcliënten gaat De Blije Borgh kijken wat deze precies nodig hebben om langer zelfstandig thuis te worden verzorgd en zelfredzaam te blijven. Daarbij gaat De Blije Borgh gebruik maken van verschillende moderne digitale hulpmiddelen.

Invoering Virtuele Thuiszorg
“Om de zorg voor ouderen ook in de toekomst op peil te houden moet de zorg echt anders worden georganiseerd dan nu het geval is. Het moet anders en het kan ook anders”, vertelt Jacco van Dijk, sinds 1 februari Manager Thuiszorg van De Blije Borgh. “Door de invoering van Virtuele Thuiszorg kunnen we met hetzelfde aantal zorgverleners naar verwachting aan 12% meer cliënten zorg geven dan nu het geval is”,  ”Met behulp van deze kwalitatief hoge zorgdienst kan het aantal administratieve handelingen en de reistijd van de zorgverleners aanzienlijk worden verminderd, terwijl de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van cliënten worden vergroot. Bovendien kan de druk op mantelzorgers worden verlicht”.

Digitale hulpmiddelen
Voor de invoering van Virtuele Thuiszorg zijn een groot aantal digitale hulpmiddelen beschikbaar. Jacco noemt enkele voorbeelden: “Met behulp van een tablet kan er beeldzorg worden toegepast. Met beeldzorg kan de zorgverlener aanwijzingen geven over bijvoorbeeld het medicijngebruik, of vragen of alles goed gaat met de cliënt. Door beeldzorg kunnen wij onze tijd anders en efficiënter verdelen. Ook naar de cliënt toe, meer gericht op de hulpvraag. Een ander voorbeeld is het gebruik van een medicijndispenser. Dat is een apparaatje, waarin je de Baxterrol met medicijnen van de apotheek kan stoppen en die daarna met een geluidssignaal aangeeft wanneer je het volgende medicijn moet innemen”. Ook een bewegingssensor behoort tot de mogelijkheden. Dat is een sensor, die aangeeft wanneer iemand bijvoorbeeld zijn bed, de kamer of het huis verlaat. Op dat moment wordt een signaaltje naar de hulpverlener gegeven, die indien nodig in actie kan komen. “Zo zijn er tal van hulpmiddelen, waardoor de hulpverlener op afstand de cliënt kan helpen zonder dat dit nadelige gevolgen voor de cliënt heeft. Het doel is om de cliënt zo lang mogelijk, op een veilige manier, zelfstandig in zijn of haar eigen huis te laten wonen! Thuiszorg moet toegankelijk blijven voor iedereen die thuiszorg nodig heeft”, aldus Jacco.

Vaststellen Virtuele Thuiszorg
De zorgbehoefte van de cliënt is steeds het uitgangspunt binnen De Blije Borgh. Die behoefte bepaalt welke hulpmiddel wordt ingezet. Met Virtuele Thuiszorg kan de cliënt zich thuis beter redden en wordt de mantelzorger ontlast. Samen met de cliënt wordt door de zorgverlener vastgesteld welke hulpmiddelen zullen worden ingezet.

Opleiding thuiszorgmedewerkers
Om de thuiszorgmedewerkers te enthousiasmeren voor de Virtuele Thuiszorg gaat De Blije Borgh begin september samen met MobileCare startbijeenkomsten Virtuele Thuiszorg organiseren. MobileCare is de leverancier van de Virtuele Thuiszorghulpmiddelen. Eind september gaan de kartrekkers en wijkverpleegkundigen vervolgens een verdiepingstraining krijgen.

Virtuele Thuiszorg bus op Zomerparkdag
Nieuwsgierig geworden naar de Virtuele Thuiszorghulpmiddelen? Op 26 augustus staat De Blije Borgh samen met MobileCare op de Zomerparkdag in Hendrik-Ido-Ambacht. U kunt dan kennismaken met de Virtuele Thuiszorghulpmiddelen en vragen stellen aan onze medewerkers.

Tekst: Jan O’teur