Jacqueline van Ginneken, de nieuwe bestuurder van De Blije Borgh
Jacqueline van Ginneken, de nieuwe bestuurder van De Blije Borgh

De nieuw bestuurder van De Blije Borgh

Algemeen

Op 4 januari begon Jacqueline van Ginneken haar eerste werkdag als nieuwe bestuurder van zorgorganisatie De Blije Borgh. Zij heeft de afgelopen maanden benut om alle facetten van dit kloppende hart van de ouderenzorg in Hendrik-Ido-Ambacht te leren kennen. Hoogste tijd om haar aan u voor te stellen en haar naar haar ervaringen en plannen te vragen.

Wie is Jacqueline van Ginneken?

Jacqueline van Ginneken, de nieuwe bestuurder van De Blije Borgh, is 58 jaar jong, woont in het Brabantse Standdaarbuiten, is getrouwd en is de trotse moeder van 2 volwassen dochters. In haar vrije tijd zeilt zij graag, is een fervent boekenlezer en doet aan fitness in groepsverband. Daarnaast besteed zij de nodige tijd aan haar 2 hondjes, de Schnautzers en is zij toezichthouder bij een ouderenzorg organisatie in de provincie Utrecht. Jacqueline heeft inmiddels een boeiende loopbaan achter de rug. Al jong koos ze voor een verpleegkundige opleiding en deed de nodige ervaring op in een ziekenhuis. Vandaar kwam ze in de ouderenzorg terecht. Zij heeft zich via studies en praktijkervaring ook de zorgfinanciering en het vastgoedbeheer in de zorg eigen gemaakt. In de loop der jaren heeft zij bij tal van zorg- en andere organisaties gewerkt, meestentijds als lid van de Raad van Bestuur. Jacqueline: “Ik heb nooit aan carrièreplanning gedaan. Het is allemaal steeds op mijn pad gekomen. En als ik ergens aangesteld werd, dan ging ik ervoor!”.

Directeur van De Blije Borgh 

“Zo is het bij De Blije Borgh ook gegaan”. Vertelt Jacqueline. “Daar was de functie van bestuurder vrij gekomen en mij werd gevraagd of ik daar interesse voor had. Ik kende De Blije Borgh al uit de tijd, dat ik bij de zorgorganisatie Riederborgh in Ridderkerk werkte en regelmatig contact had met Han Hendrikse, de toenmalige directeur van De Blije Borgh. Daar had ik een positieve indruk aan overgehouden. Ik heb toen een uitgebreid sollicitatie gesprek gehad met vertegenwoordigers van de Raad van Toezicht, de ondernemingsraad, de cliëntenraad en het Management Team en het klikte volgens mij wederzijds meteen. Ik kwam op 1 januari 2022 in dienst van De Blije Borgh maar kon door verplichtingen elders eerst op 8 februari daadwerkelijk achter mijn nieuwe bestuurderstafel plaats nemen”.

Haar eerste ervaringen 

“De Blije Borgh is een zeer toegankelijke en laagdrempelige organisatie, waarin de mensen je snel opnemen. Je hoort er zogezegd snel bij! Er heerst een vriendelijke sfeer en als er wat moet gebeuren zet iedereen zijn schouders eronder. De Blije Borgh is een Ambachtse organisatie met een heel eigen dorps karakter en een opmerkelijke Ambachtse familiecultuur. Personeel en vrijwilligers: iedereen is er òf familie van elkaar òf anderszins via vooral het verenigings- en kerkleven met elkaar verbonden. De organisatie kenmerkt zich door korte lijntjes en je zit er als bestuurder zeker niet hoog op een troon. Mijn deur staat dan ook altijd voor iedereen open”, aldus Jacqueline.
Waar ze vooral blij mee is zijn de 280 uitstekend georganiseerde vrijwilligers met een grote betrokkenheid bij De Blije Borgh: “Zonder hen zouden we het zeker niet redden”. Ook heeft Jacqueline inmiddels ervaren, dat de gemeente De Blije Borgh een warm hart toedraagt. “Ik heb met alle wethouders prettige en informatieve gesprekken gevoerd”.

Haar toekomstplannen

Gevraagd naar haar toekomstplannen reageert Jacqueline voorzichtig. “Na de afgelopen, vervelende periode met Corona wil ik eerst de hele organisatie maar eens tot rust laten komen. Als alles weer goed op orde is, wordt het tijd om aan de toekomst te gaan denken. Samen met alle betrokkenen gaan we dan, binnen de mogelijkheden, die ons worden geboden, plannen maken voor een gedegen meerjarenbeleid”.

Tekst: Jan O’teur