
Voedselbank Zwijndrecht stapt over op winkelconcept
LokaalBegin van het jaar verhuisde de Voedselbank van locatie. Een onderneming die flink wat voeten in de aarde had. Ondertussen zijn we een paar maanden verder en vinden vrijwilligers en cliënten het prima aan de Emmastraat. Maar in oktober staat er wederom een flinke verandering voor de deur. Voedselbank Zwijndrecht stapt namelijk over op een winkelconcept.
Het winkelconcept is een klantvriendelijker manier van verdelen. Waarbij de client meer vrijheid in productkeuze krijgt. In de huidige werkwijze ontvangt voedselbank Zwijndrecht basisvoedselpakketen in kratten uit Rotterdam. De kratten worden voorzien van brood, verse en lang houdbare producten. In aanvulling op deze kratten ontvangt de client een boodschappentas met zuivel, fruit, vlees en groenten. De etenswaren in de boodschappentas komen van lokale leveranciers in Zwijndrecht.
Zelf werven
Tijdens de voorlichtingsavond eind augustus werden de vrijwilligers geïnformeerd over de nieuwe stijl van werken. Bijna elke stoel in de verdeelruimte aan de Emmastraat was bezet. De vrijwilligers waren zeer benieuwd naar het nieuwe concept. Het driekoppige coördinatieteam deelde ten eerste de noodzaak van de verandering. Leen Klootwijk: “Vanaf eind december stopt Voedselbank Rotterdam met het aanleveren van gevulde kratten. We ontvangen uit Rotterdam dan minder producten en zullen meer op onszelf aangewezen zijn. Dat betekent dat wij zelf moeten gaan werven voor levensmiddelen van kwaliteit.
Daarnaast hebben we ook gekeken hoe we het verdeelproces het meest efficiënt en klantvriendelijkst kunnen coördineren. We zijn bij verschillende voedselbanken in Nederland wezen buurten. En hebben een manier gevonden waarvan wij denken dat past bij Voedselbank Zwijndrecht.”
Gewenningsperiode
In oktober begint een gewenningsperiode om kennis te maken met het nieuwe concept. In de verdeling zal net als in de huidige werkwijze rekening worden gehouden met de gezinssamenstelling. Client en vrijwilliger wandelen samen met een winkelwagen langs de rekken met voedselproducten. Wanneer ze bijvoorbeeld aankomen bij het broodbeleg, mag de client een keuze maken uit het bestaande aanbod. Of een paar rekken verder kan er gekozen worden voor vis in plaats van vlees. Behalve meer keuzevrijheid gaat het ook voedselverspilling tegen. Er wordt immers alleen meegenomen wat hij of zij nodig heeft en lekker vindt. Leen Klootwijk: “We informeren onze cliënten bijtijds over de veranderingen. En om te waarborgen dat elke client genoeg winkeltijd heeft, zullen we naast de vrijdagmiddag, ook op donderdagmiddag open zijn.”
Oproep
Voedselbank Zwijndrecht is altijd op zoek naar vrijwilligers. U vindt een ruime keuze aan verschillende vrijwilligerstaken op
www.voedselbankzwijndrecht.nl . Heeft u een idee voor of wilt u helpen bij het werven van voedsel? Uw input is van harte welkom via e-mailadres info@voedselbankzwijndrecht.nl Er wordt dan zo snel als mogelijk contact met u opgenomen.
Tekst + foto: Meity Bodenstaff- de Folter